O śniadaniu słów kilka

Plenerowe Kujawskie Śniadanie Wielkanocne powstało jako inicjatywa dwojga osób – Jadwigi Szyszkowskiej-Jankowskiej (obecnej Prezes Stowarzyszenia SUBICERE) i Wiesława Wielgosza (lekarza weterynarii, wieloletniego przyjaciela i wspierającego Stowarzyszenie), w styczniu 2017 roku. Miała to być lokalna impreza rodzinna dla mieszkańców Radziejowa, przybliżająca działalność SUBICERE, połączona ze zbiórką publiczną środków finansowych, które wesprą rehabilitację i różnorakie formy terapii podopiecznych. Wybraliśmy Niedzielę Palmową, jako najlepszy termin. Stowarzyszenie zajmuje się osobami niepełnosprawnymi, opierając się jedynie na wpłatach z 1% i nielicznych datków. Nie są to duże kwoty, dlatego raz w roku staramy się zorganizować jakąś akcję, która pozwoli naszym podopiecznym na wyjazd lub inną formę rehabilitacji. Przez kilka lat była to Wystawa Psów Nierasowych, ale ta formuła się wyczerpała i stąd pomysł na coś innego, nowatorskiego w naszej miejscowości.

W pierwsze Wielkanocne Śniadanie czynnie włączył się Urząd Miasta, Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna oraz Parafia Wniebowzięcia NMP i razem z załogą Gabinetu Weterynaryjnego Wiesława Wielgosza zrobiliśmy wspaniały piknik rodzinny, gdzie można było obejrzeć wystawy tematyczne związane z obchodami świąt Wielkiej Nocy, za symboliczny datek do puszki otrzymać dekoracje świąteczne, ciasta, zioła, zakwas na żurek. Lokalni twórcy wystawiali swoje wyroby (wiklina, palmy wielkanocne, oleje tłoczone na zimno). Przygrywała nam orkiestra OSP Zakrzewo. Wszystko to działo się na placu przy Parafii.  Za środki uzyskane ze zbiórki publicznej w kwocie 5.230zł nasi podopieczni z opiekunami pojechali na weekend do uzdrowiska w Ciechocinku.

Sukces Plenerowego Śniadania zachęcił nas do zorganizowania drugiej edycji w roku 2018. Ponieważ coraz więcej osób zgłaszało się z chęcią pomocy, a również coraz więcej firm chciało wystawiać swoje wyroby, zdecydowaliśmy o przeniesieniu imprezy na radziejowski Rynek. Organizatorami zostali Urząd Miasta, Gabinet Wiesława Wielgosza i Stowarzyszenie SUBICERE. Za symboliczne „dziękujemy” dołączyły do nas lokalne restauracje, które podarowały nam swoje wyroby, osoby prywatne, firmy i sklepy obdarowały nas wielkanocnymi różnościami (dekoracje), kuponami na usługi, ale również rzeczami tak niebanalnymi, jak np. sukienka wieczorowa, komplet wierteł, zabawki. Wdzięczni za każdą formę wsparcia, wykorzystaliśmy podarunki jako niespodzianki, które były podziękowaniem za wrzucenie datku do puszki. Zbiórka przyniosła tym razem 8.000zł. Od kwietnia nasi podopieczni byli już na kilku jednodniowych wyjazdach, wzięli udział w Olimpiadzie Hefajstosa we Włocławku, Pikniku Niepełnosprawnych w Toruniu, przygotowywali potrawy na warsztatach kulinarnych w restauracjach ARKADIA i GĘSIA NÓŻKA, bawili się na Balu Osób Niepełnosprawnych w Toruniu.

Każda forma spotkania to rehabilitacja dla naszych niepełnosprawnych. Wyjście z domu to dla niektórych nie lada wyzwanie. Oprócz niepełnosprawności intelektualnej, mają oni bowiem jeszcze różnorakie choroby narządów ruchu, padaczkę. Dlatego tak ważne jest, aby mogli się spotykać w swoim dobrze znanym gronie i pod opieką wolontariuszy bezpiecznie spędzali czas. Najlepszą formą terapii jest śmiech i tego u nas nigdy nie brakuje. Arteterapia, muzykoterapia, w-f, zajęcia na basenie i praca grupy kulinarnej rozwijają ich umiejętności życiowe, lub po prostu nie pozwalają ich umysłom się cofać.

W tym roku już od stycznia zabraliśmy się za prace nad trzecią edycją Plenerowego Kujawskiego Śniadania Wielkanocnego. Jak w zeszłym- przy organizacji wsparł nas Urząd Miasta Radziejów i Wiesław Wielgosz z załogą Gabinetu. W Niedzielę Palmową, 14-go kwietnia, na radziejowskim Rynku stanęły namioty, gdzie było można zobaczyć jak powstają pisanki i kraszanki, jak plecie się wiklinowy koszyk. Za datek do puszki można było zjeść żur i kujawską gęsinę, zaopatrzyć się w zioła, zakwas na żurek, serniki i pasztety. Od lokalnych firm, których stoiska stanęły na rynku, odwiedzający kupili oleje, sery, miody. Oprawę muzyczną  już po raz trzeci zapewniła orkiestra OSP Zakrzewo, a prowadzeniem zajął się POMYSŁOWY DOBROMIR z Inowrocławia. Namiot fotografa i wielka plansza- Rodzina z jajem cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wolontariusze z Miejskiego Zespołu Szkół częstowali wszystkich tradycyjnym świeżym jajeczkiem i babeczkami. Mamy nadzieję, że każdy odwiedzający naszą rodzinną imprezę, był zadowolony.

Wielkanocne Śniadanie, z roku na rok zaczyna nabierać nie tylko rozmachu, ale również rozgłosu. W 2018tym rozpropagowaliśmy się na terenie powiatu radziejowskiego, zaś w tym roku usłyszeli o nas słuchacze Polskiego Radia Pomorza i Kujaw, które było naszym patronem medialnym. Audycja o Plenerowym Śniadaniu została wyemitowana w Poniedziałek Wielkanocny. Link do audycji:

Także TVP3 Regionalna Bydgoszcz przybliżyła swoim widzom działalność Stowarzyszenia i samą ideę pikniku charytatywnego poprzez krótkie wstawki z imprezy w programach informacyjnych i dłuższą rozmowę z Wiesławem Wielgoszem w studio.

Zbiórka tegoroczna zamknęła się kwotą 11.666,66zł. Pieniądze te będą pomocą przy sfinansowaniu różnorodnych form terapii, warsztatów i wyjazdów integracyjnych, które służą rehabilitacji psychicznej i fizycznej, oraz najważniejszej- społecznej naszych podopiecznych.

Im więcej ludzi, tym nasza idea nabiera większego sensu, a jest nim pomoc osobom niepełnosprawnym, którzy sami nie zawsze mogą się o nią upomnieć.